Recensie: Medea van Toneelgroep Amsterdam/Simon Stone

●●●●○

 

MEDEA

 

TONEELGROEP AMSTERDAM / SIMON STONE 


Door RiRo, gezien 16 december 2014


Ze heet Anna en maakt geen toverdrank maar medicijnen. Anna is namelijk arts, en werkzaam bij een farmaceutisch bedrijf. Simon Stone (tekst en regie) gaat uit van het thema van Medea van Euripides, maar baseert zich vooral op het waargebeurde verhaal van de Amerikaanse arts Debora Green die eind vorige eeuw poogde haar man te vergiftigen en twee van haar kinderen doodde. Stone maakte tijdens het repetitieproces, in gesprekken met de acteurs, de tekst, die Vera Hoogstad en Peter van Kraaij vervolgens in het Nederlands vertaalden. 

De Medea van de Australiër Stone (hij is pas dertig maar nu al een veelgevraagd regisseur) is wat stijl betreft minder heftig dan zijn Engelstalige Thyestes, die ik zag tijdens het Holland Festival van vorig jaar. Dat was een voorstelling in een enorm tempo, die me trof als een mokerslag. Maar ook zijn Medea komt aan. Wat rustiger opgebouwd dan Thyestes, maar ondertussen ook heel confronterend.

Als Anna terugkomt uit de kliniek, waar ze was opgenomen omdat ze haar echtgenoot Lucas probeerde te vergiftigen, wil ze haar oude leven weer oppakken. Ze wil Lucas terugveroveren op zijn jonge vriendin Clara, en met hem en hun twee zoons weer een gezin vormen. Én ze wil weer aan de slag in het farmaceutisch bedrijf dat geleid wordt door Christopher, de vader van Clara. 
 
Van het begin af aan wijzen zowel haar echtgenoot als haar werkgever dat af. Het duurt even voordat die waarheid volledig tot Anna doordringt. Maar als dat eenmaal zover is, leidt dat tot vijf lijken op het podium.

Een van de meest ervaren Nederlandse toneelrecensenten merkt in zijn bespreking van Medea op: Samen proberen ze de draad weer op te pakken maar het lukt niet.* Samen? De verklaring voor de wanhoop van Anna is nou juist dat ze dat niet sámen proberen, maar dat zij dat tegen beter weten in wel wil, terwijl Lucas haar van meet af aan duidelijk maakt dat er wat hem betreft geen sprake kan zijn van zo'n doorstart.

En dan Marieke Heebink. Ze is al weer enige tijd in bloedvorm: Persona, De Pelikaan, Een bruid in de morgen. Als haar vertolking van Anna in Medea niet tot een nominatie voor de Theo d'Or leidt, eet ik mijn hoed op.
 
* Hein Janssen, Medea, in de Volkskrant van 15 december 2014

Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Toneelgroep Amsterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten