●●●●○
MEDEA
TONEELGROEP AMSTERDAM / SIMON STONE
Door RiRo, gezien 16 december 2014
Ze
heet Anna en maakt geen toverdrank maar medicijnen. Anna is namelijk
arts, en werkzaam bij een farmaceutisch bedrijf. Simon Stone (tekst en regie) gaat uit van
het thema van Medea van Euripides, maar baseert zich vooral op
het waargebeurde verhaal van de Amerikaanse arts Debora Green die
eind vorige eeuw poogde haar man te vergiftigen en twee van haar
kinderen doodde. Stone maakte tijdens het repetitieproces, in
gesprekken met de acteurs, de tekst, die Vera Hoogstad en Peter van
Kraaij vervolgens in het Nederlands vertaalden.
De Medea van de Australiër Stone (hij is pas dertig maar nu al een veelgevraagd regisseur) is wat stijl betreft minder heftig dan zijn Engelstalige Thyestes, die ik zag tijdens het Holland Festival van vorig jaar. Dat was een voorstelling in een enorm tempo, die me trof als een mokerslag. Maar ook zijn Medea komt aan. Wat rustiger opgebouwd dan Thyestes, maar ondertussen ook heel confronterend.
De Medea van de Australiër Stone (hij is pas dertig maar nu al een veelgevraagd regisseur) is wat stijl betreft minder heftig dan zijn Engelstalige Thyestes, die ik zag tijdens het Holland Festival van vorig jaar. Dat was een voorstelling in een enorm tempo, die me trof als een mokerslag. Maar ook zijn Medea komt aan. Wat rustiger opgebouwd dan Thyestes, maar ondertussen ook heel confronterend.
Als
Anna terugkomt uit de kliniek, waar ze was opgenomen omdat ze haar
echtgenoot Lucas probeerde te vergiftigen, wil ze haar oude leven
weer oppakken. Ze wil Lucas terugveroveren op zijn jonge vriendin
Clara, en met hem en hun twee zoons weer een gezin vormen. Én ze wil
weer aan de slag in het farmaceutisch bedrijf dat geleid wordt door
Christopher, de vader van Clara.
Van
het begin af aan wijzen zowel haar echtgenoot als haar werkgever dat
af. Het duurt even voordat die waarheid volledig tot Anna doordringt.
Maar als dat eenmaal zover is, leidt dat tot vijf lijken
op het podium.
Een
van de meest ervaren Nederlandse toneelrecensenten merkt in zijn bespreking
van Medea op: Samen proberen ze de draad
weer op te pakken maar het lukt niet.* Samen? De verklaring voor de
wanhoop van Anna is nou juist dat ze dat niet sámen proberen, maar
dat zij dat tegen beter weten in wel wil, terwijl Lucas haar van meet af aan duidelijk maakt dat er wat hem betreft geen
sprake kan zijn van zo'n doorstart.
En
dan Marieke Heebink. Ze is al weer enige tijd in bloedvorm: Persona,
De Pelikaan, Een bruid in de morgen. Als haar vertolking van Anna
in Medea niet tot een nominatie voor de Theo d'Or leidt, eet
ik mijn hoed op.
*
Hein Janssen, Medea,
in de Volkskrant van
15 december 2014
Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Toneelgroep Amsterdam
Geen opmerkingen:
Een reactie posten