Recensie: Maria Stuart van Toneelgroep Amsterdam & Toneelhuis

●●●●○

MARIA STUART

TONEELGROEP AMSTERDAM & TONEELHUIS 


Door RiRo, gezien 10 december 2014


Spannend. Hoe zal Jip van den Dool, de debuterende jonge acteur van Toneelgroep Amsterdam het doen? Als de voorstelling van start gaat, om twintig over acht, vijf minuten later dan was aangekondigd, zit hij op de bank. Maar dat duurt niet lang, al snel laat regisseur Van Hove hem opstaan, heen en weer lopen, en wat eenvoudige handelingen verrichten. 
 
Want steeds als er een brief verstuurd wordt, of wordt ontvangen, door zijn koningin, Elisabeth l, en dat gebeurt heel vaak, gaat dat via zijn handen en via zijn binnenzak. Maar wanneer gaat hij wat zeggen? Hoe zal de stem van Van den Dool klinken? 
 
Pauze.

Voor de pauze hebben we iets merkwaardigs meegemaakt. Plotseling maken Chris Nietvelt (Elisabeth l) en Maarten Heijmans (Mortimer) synchrone dansbewegingen. Daarna, in de rest van de voorstelling, geen dans meer. Chris Nietvelt maakt helemaal aan het eind, in vol koninginnenornaat, weliswaar wat bewegingen die de aanwijzingen van een choreograaf doen vermoeden. Maar daar blijft het bij. Uiterst merkwaardig dat duet van Nietvelt en Heijmans. 
 
Eindelijk is het zo ver. Jip van den Dool zegt als Wilhelm Davison zijn eerste woorden. Ik werp een blik op mijn horloge. Het is één minuut over half elf, ruim een half uur voor het einde. Ik vind dat het verdomd goed klinkt. Maar dat komt natuurlijk omdat ik er zo op gespitst ben. Eigenlijk klinkt het alsof hij al jaren meeloopt bij Toneelgroep Amsterdam.

Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Toneelgroep Amsterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten