●●●○○
KREUTZER VS. KREUTZER
AMSTERDAM SINFIONETTA & ORKATER
Door Piet van Kampen, gezien 13 november 2019
Beethoven
componeert in 1803 een vioolsonate die hij opdraagt aan de Franse
violist en dirigent Rudolphe Kreutzer. Die muziek inspireert Tolstoi
tot zijn novelle De Kreutzersonate (1889). Dat verhaal van Tolstoi
zet Janáček vervolgens aan tot het componeren van zijn
strijkkwartet Kreutzersonate (1923).
'Laat
ik me even voorstellen' zegt een man tegen zijn medereizigers in de
trein naar Moskou, 'Pozdnysjev is mijn naam. U zult wel van me hebben
gehoord. Ik heb mijn vrouw vermoord.’ In zijn novelle De
Kreutzersonate vertelt Tolstoi het verhaal uitsluitend vanuit het
perspectief van Pozdnysjev, van de man dus die gevangen zit in het
idee dat zijn vrouw overspel heeft gepleegd met haar vioolleraar. Van
de man die door de blikken die de twee elkaar toewerpen bij het
instuderen van Beethovens Kreutzersonate definitief tot zijn daad
wordt gedreven.
Voor
haar tekst in het eerste deel van Kreutzer vs. Kreutzer heeft de
Britse toneelschrijfster Laura Wade (1977) dat perspectief van
Tolstoi's novelle overgenomen. Anniek Pfeifer, als de echtgenote van
Pozdnysjev, en Stefan Rokebrand als haar vioolleraar - zittend aan weerszijden van het muziekensemble - laten tussen de delen
van Beethovens sonate horen wat zich in de rijke fantasie van
Pozdnysjev tussen zijn vrouw en de muziekleraar zou hebben
afgespeeld.
In
het tweede deel, bij Janáček, laat Wade de vioolleraar en Pozdnysjevs vrouw in
eerste instantie dezelfde woorden zeggen als aan begin van het eerste
deel. Maar dat verandert, het perspectief verschuift naar dat van de
echtgenote: de vermeende verleidster slaat terug.
Bij
Beethovens Kreutzersonate gespeeld door een pianist en een violist
voel je vanaf de eerste noten wat Tolstoi in zijn novelle bedoelt,
dat dit 'gevaarlijke muziek' is, muziek die de zinnen zo prikkelt dat
losbandigheid haast onvermijdelijk is. In het arrangement voor viool
en strijkensemble (van Tognetti) dat Amsterdam Sinfonietta laat horen
is dat effect er veel minder. De spanning die er wel is tussen viool
en piano vervlakt door die overdaad aan strijkers. En omdat Wade's
tekst in dit deel af en toe een beetje banaal is, en
regisseur Leopold Witte de acteurs heeft vastgepind
in hun stoelen, valt het deel voor de pauze me nogal tegen.
Bij
Janáčeks strijkkwartet na de pauze zorgt de versie voor
strijkorkest niet voor vervlakking. Integendeel, zowel muzikaal als
visueel wordt het er juist interessanter door. Vijf eerste violen
simultaan aan de ene kant, vier heftig reagerend cello's unisono
daartegenover. Spannend, ook om te zien. Wade's tekst is door de verschuiving van perspectief nu veel verrassender, en regisseur Leopold Witte laat de twee acteurs nu ook nog eens wel
bewegen en wel fysiek op elkaar reageren.
Kreutzer
vs. Kreutzer van Amsterdam Sinfonietta & Orkater is muziektheater
met twee gezichten, zowel muzikaal als theatraal. Het eerst deel valt
tegen, maar het deel na de pauze maakt gelukkig veel goed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten