NRC het nieuwe Moose

 NRC HET NIEUWE MOOSE

 Door RiRo, 11 januari 2014




Ooit op Moose kon je wel eens acht recensies over dezelfde voorstelling lezen. Of zelfs meer. Mooie tijden waren dat. Vooral als ze heel verschillend waren en als de recensenten elkaar flink tegenspraken. Wat dat betreft is de Theaterkrant maar saai met steeds maar één recensie. En wat te denken van RiRoToneelrecensies met maar één recensent. Gevoelens van nostalgie dan ook bij twee artikelen in NRC Handelsblad. Herien Wensink op woensdag en Joyce Roodnat vandaag. Allebei over We are your friends van De Warme Winkel. 
 
Die nostalgie is het hevigst (het lijkt verdorie wel of ik een traan voel opkomen) als ik de passages over de door Maria Kraakman en Ward Weemhoff gespeelde scène met de twee Roma naast elkaar leg. Wensink: 'Bij het opvoeren van twee opdringerige Roma-zigeuners verwordt We are your friends helemaal tot een gemakzuchtige verkleedpartij.' Roodnat: (…) zij weten dat wij weten dat zij geen echte zigeuners zijn (…). Maar terwijl wij rekenen op de codes van het theater, wringen hun personages zich in onze realiteit en dat doen ze zo goed dat we geen verweer hebben.' 
 
Herien Wensink vindt We are your friends duidelijk helemaal niks en ze zet boven haar recensie dan ook maar twee bolletjes (geweien wilde ik bijna zeggen). Joyce Roodnat waardeert de voorstelling in haar NRC gaat uit met 'weergaloze voorstelling'. Dat mag ik denk ik wel vertalen als het maximaal te vergeven vijf bolletjes.

Het mooie van tegengestelde meningen, ooit op Moose, en nu dus in de NRC, is dat je denkt, tenminste ik denk dat in zo'n geval, nou wil ik die voorstelling zelf ook wel eens even zien zeg. Al is het maar om te kijken wie er gelijk heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten