Recensie: All Inclusive van Julian Hetzel / CAMPO

●●●●○

 

ALL INCLUSIVE

 

JULIAN HETZEL / CAMPO




Door Piet van Kampen, gezien 20 september 2018 

'Allah is groot! Vergeet Aleppo niet, vergeet Syrië niet!', riep de schutter die in 2016 in een expositieruimte de Russische ambassadeur in Turkije neerschoot.' De foto van de moordenaar met zijn opgeheven wijsvinger ging de wereld over. Met levende standbeelden (Edoardo Ripani en Geert Belpaeme) die iconische moordaanslagen uitbeelden, waaronder die in Turkije, begint All Inclusive, de nieuwe voorstelling van Julian Hetzel bij Campo.

Die eerste scène, in wat later de eerste zaal van een expositie blijkt te zijn, is niet de sterkste. De standbeelden van de moordenaars en hun slachtoffers spreken al voor zich. Toch worden ze uitgelegd door de foto's te tonen waarop ze zijn gebaseerd. Vervolgens komen die standbeelden ook nog eens in beweging, terwijl er een fragment uit Stop Imperialist Pop van Atom TM klinkt. Dat is iets te veel van het goede.

Maar wat daarna komt is indrukwekkend en blijft indrukwekkend. Een museumgids (Kristien De Proost) leidt vijf bezoekers rond
in een museum voor contemporaine kunst en geeft uitleg bij wat er is te zien. Vanavond zijn die bezoekers figuranten uit Amsterdam, drie daarvan vluchtelingen uit Aleppo, de andere twee uit Irak. Ik wil niet te veel weggeven van wat er in Escape, zoals het museum voor actuele kunst in All Inclusive heet, wordt getoond. Voor wie de voorstelling nog wil zien, is het verrassingselement essentieel.

Heel cryptisch dan: Zaal 2 heeft te maken met een video die IS in februari 2015 maakte in een museum in Mosul, Irak. In zaal 3 staan schattige porseleinen hondjes. En er ligt een hamer. In zaal 4 gebeurt iets met oorlogspuin uit Aleppo, Syrië. In zaal 5 kijken de vijf museumbezoekers uit Syrië en Irak naar een film waarop verf in allerlei kleuren opspat, terwijl de geluiden erbij het verhaal vertellen. In de zesde en laatste zaal zijn cijfers belangrijk, want in deze zaal gaat het om de aantallen slachtoffers. 


Na een live gespeelde muziekclip, met hier en daar wat geweld en wat bloed, nodigt Kristien De Proost het publiek uit om nog even door de museumshop te lopen voor een leuke button of een andere vrolijke herinnering aan het museumbezoek.

Met als inspiratie het oorlogsgeweld in het Midden-Oosten wordt op de speelvoer live kunst gecreëerd door destructie. Het gevolg van vernietiging en het vernietigen zelf tot kunst maken en dat in een museale setting tonen, daarover gaat All Inclusive. Af en toe heel confronterend is dat. Maar ook zeer de moeite waard.

Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Campo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten