●●●○○
SPEELDRIFT
TONEELSCHUUR PRODUCTIES / CASPER VANDEPUTTE
Door RiRo, gezien 8 maart 2013
Zomer van 2002. Ada, leerlinge in de vierde klas van het Ernst Bloch Gymnasium, is hoogbegaafd. In intellectueel opzicht is ze de meeste leraren de baas. En ze is klein. Zo klein dat ze maar net reikt tot de borst van Smutek, leraar Duits en gymnastiek. Juli Zeh beschrijft de lengte en andere lichamelijke eigenschappen van de personages in haar roman Speeldrift heel nauwkeurig. Een opvallende keus dus om de nogal kleine Mariana Aparicio Torres de rol van Ada te laten spelen. En de behoorlijk lange Stefan de Walle te kiezen voor Smutek. Of is dat toeval?
In
de loop van het schooljaar komt er een nieuwe leerling in de klas,
Alev, gespeeld door Vincent van der Valk, die zich zo voorstelt:
‘Hobby’s: nadenken, atheïsme, softdrugs. Goede eigenschappen: geen,
althans geen menselijke. Slechte eigenschappen: geen, althans geen
menselijke.’ Een van de vele verwijzing naar Der Mann ohne Eigenschaften.
Met Alev sluit Ada een pact: compassie en sympathie gaan resoluut
overboord zodat hun gedrag voor anderen volledig onvoorspelbaar wordt.
Het experiment dat de twee vervolgens uitvoeren met zichzelf en met hun
slachtoffer Smutek is een fascinerend filosofisch onderzoek naar de
moraal van onze tijd.
Regisseur Casper Vandeputte kiest met Speeldrift voor
een roman waarin op een indringende en intelligente manier de moraal en
de normen van de jaren direct na de terroristische aanslag van 11
september 2001 ter discussie worden gesteld. En daar is moed voor nodig.
Inhoudelijk slaagt hij erin de kracht van het boek goed in de zaal over
te brengen.
Maar
daar gebruikt hij wel een paar theatrale kunstgrepen bij die ik minder
geslaagd vind. Tamar van de Dop speelt nogal wat bijfiguren. Letterlijk
zoals ze in het boek staat. Als leraar Höfi bijvoorbeeld, waarover Zeh
vermeldt 'kromme dwergachtige gestalte die naar de grond kijkt als hij
aan het woord is' loopt Van den Dop krom en kijkt ze naar de grond.
Waarom? Wat is er mis met iets gewoon overlaten aan de verbeelding van de
toeschouwers? Ook niet zo geslaagd vind ik personages die zich
voortdurend tot het publiek richten om stukken uit de roman die niet in
dialoogvorm staan ‘voor te lezen’. Was dat nou echt nodig? Was radicaler
snijden in het verhaal en je beperken tot de hoofdlijn niet een
elegantere oplossing geweest?
Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Toneelschuur Producties
Geen opmerkingen:
Een reactie posten