●●●○○
RAARRR
VEENFABRIEK / JOEP VAN DER GEEST
Door RiRo, gezien 11 december 2015
Vlak voor ik naar de première van RAARRR in Leiden ga, hoor
ik bij toeval De Volharding van Louis Andriessen uit 1972 op
de radio, een compositie waarbij al tijdens de eerste uitvoering het
publiek boos begon te fluiten. Ruim veertig jaar later werpt acteur
Joep van der Geest zich in Theater Ins Blau op als ambassadeur van
contemporaine muziek.
Want zegt hij, nu nog steeds zijn composities uit de twintigste en
eenentwintigste eeuw voor veel mensen alleen maar herrie. Ook wie wel
van abstracte beeldende kunst houdt, haakt bij abstracte muziek nogal
eens af. Met als motto 'muziek is belichaming van in klank besloten
intelligentie' wil Van der Geest die mensen met zijn voorstelling
over de streep trekken.
Het eerste deel van RAARRR vind ik net wat te kinderachtig.
Musicus Ton van der Meer die zogenaamd boos wegloopt omdat Van der
Geest eerst uitleg wil geven. Daarna componist en cellist Lam Lai die verontwaardigd weg beent omdat de uitvoering van haar werk
al na 2.42 minuten wordt onderbroken. In het begin wordt het publiek
naar mijn smaak iets te veel als een groep schoolkinderen behandeld. Met ook nog eens een in jip-en-janneke taal gepresenteerde aanval op
figuratieve kunst (Figuratief schaadt! Hoe abstracter hoe rijker!) en
op programmamuziek.
Maar vanaf de muzikale en theatrale uitleg over het begrip 'organised
sound' bij Varèse, en over de grote veranderingen sinds de uitvinding van de elektronische muziek, is de voorstelling
veel evenwichtiger, en voel ik me als volwassen theaterbezoeker serieus genomen.
Na een muzikaal intermezzo volgt er een sterke monoloog van Joep van der Geest, geschreven in samenwerking met filosoof Maarten Doorman.
Samengevat: Wilt u amusement? Of wilt u een stuk horen waarvan u
straks misschien niet weet wat u ermee aan moet? Want kunst is niet
een raadsel met een oplossing, maar een oplossing met een raadsel.
Ik vind dat Van der Geest lof verdiend voor zijn lef om zo'n
voorstelling te maken. En op dat eerste half uur na is de manier
waarop hij zijn pleidooi vorm heeft gegeven zeker de moeite waard.
Als toneelrecensent is het muziekgedeelte van de voorstelling
natuurlijk niet mijn afdeling. Maar toch zeg ik dat ik het heel goede
muziek vind.
Helpt de uitleg? Is het nodig? Voor iemand die al regelmatig
naar concerten met hedendaagse muziek gaat, is zo'n pleidooi
misschien overbodig. Maar voor wie er niet zo bekend mee is, en er op een
heldere en toegankelijke manier kennis mee wil maken, is RAARRR
een aanbeveling.
Wat voor mij zeker wél helpt, is het uitstel. Want op het moment dat
I walk into the electric pulse van Lam Lai eindelijk integraal
wordt uitgevoerd, is alles wat ik die dag heb meegemaakt ver weg, ben
ik helemaal op de muziek gefocust, en word ik er volledig door
meegesleept.
Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Veenfabriek
Geen opmerkingen:
Een reactie posten