●●●●○
DE WILDE EEND
FRASCATI PRODUCTIES / MAREN E. BJORSETH
Door RiRo, gezien 29 oktober 2015
De wilde
eend van Ibsen is een
tragikomedie, het loopt niet goed af. Toch heb ik de hele
voorstelling met een glimlach rond mijn mond zitten kijken, want
zowel de tekstbewerking als het spel zijn behoorlijk komisch. Bij het
acteren wordt af en toe zelfs de grens opgezocht van wat bij zo'n
noodlottig verhaal nog kan. Maar die grens wordt nooit overschreden.
Het
verhaal begint als Greger Werle na een afwezigheid van vijftien jaar weer
thuiskomt. Greger ontdekt dan hoe zijn vader zowel de oude Ekdal, de
vader van zijn jeugdvriend, als zijn jeugdvriend Hjalmar zelf heeft
bedrogen. Hoewel Hjalmar zegt gelukkig te zijn met Gina en dochter
Hedvig, vindt Greger dat het zijn plicht is zijn vriend duidelijk te
maken dat het leven van de Ekdals op leugens is gebaseerd. Hij
besluit hem met de waarheid te confronteren.
Maren
Bjørseth houdt van verrassende ingrepen, dat liet ze in eerdere regies ook al zien. In haar bewerking van De
wilde eend schrapt ze
zowel de helft van de tekst als de helft van de personages. Ze
richt zich vooral op het centrale thema: de tegenstelling tussen het
idealisme van de waarheid en de noodzaak van de leugen. De verrassing
is dat ze dan toch de dokter eruit gooit.
Bij
Ibsen, maar ook bijvoorbeeld bij Tsjechov, duikt er nogal eens een
bevriende dokter op. In De wilde eend
verdedigt hij als buitenstaander de idee dat leugens soms een
voorwaarde zijn voor geluk. Dat staat dan tegenover Greger Werle's
idealistische idee dat de waarheid altijd tot verbetering en
vooruitgang zou leiden. Hoewel Hjalmars vrouw Gina, de voormalige
dienstbode van zijn vader, geen buitenstaander is, integendeel, neemt
die in Bjørseths bewerking de rol van opponent tegen de idealist
voor haar rekening. Dat werkt. Vooral omdat ze daardoor wat mondiger
wordt, en dus iets meer hedendaags.
Wat
me aan het toneelbeeld opvalt is hoe slim Bjørseth ook in deze voorstelling weer
gebruik maakt van een eenvoudig decor, met bomen
en een paar krukjes. Deze keer niet ontworpen door Marjolijn Brouwer
maar door Lena Newton. Mooi hoe met een krukje en een koffer de
zolder met de konijnen, de duiven, en de wilde eend wordt opgeroepen.
Net als nu was Bjørseth ook in haar voorstellingen Een poppenhuis en Geloof
Liefde Hoop consequent in haar stijl, met vooral in dat stuk van Von Horváth nog meer dan nu dat licht absurdistische, dat
enigszins groteske spel. In Een bruid in de morgen
van Hugo Claus was ze wat minder consequent, daar leek ze
net iets te veel bezig met het uitproberen van ook andere stijlmiddelen. Maar dat mag
een jonge regisseur natuurlijk.
Blijkbaar
liggen Ibsen en Bjørseth elkaar erg goed. Want net als met haar
afstudeervoorstelling Een
poppenhuis zet
ze met De
wilde eend
een heel strakke, een heel sterke voorstelling neer. De
wilde eend van
Bjørseth
is
helder,
stijlvast, en relevant.
Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Frascati Producties
Geen opmerkingen:
Een reactie posten