Door RiRo, gezien 6 februari 2015
Het
lukt me maar niet om een paar zinnen op papier te krijgen over Olga
van De Koe.
Writer's
block?
Nee,
dat is het niet. Dan begin ik te zeggen dat het geen stuk van
Tsjechov is, maar wel in de stijl van Tsjechov. Of dat ze de tekst
zelf hebben geschreven, maar dan wel geïnspireerd op Tsjechov. En
dan kom ik steeds weer op een zijpad terecht.
Neem
de tijd. Ze zitten vast door de mist. En we zullen toch moeten
wachten tot iedereen er is voor we kunnen beginnen met die
vergadering over het landhuis.
Kunnen
we niet toch eerst vergaderen? En dat ik dan daarna aan mijn recensie
begin?
Je
zoekt een excuus om het uit te stellen?
Nee,
nee, ik begin al:
Marcus: 'Wat is dat
voor u? Een dramaturg?
Mona: 'Tja, niemand die het weet, ook wij dramaturgen niet.'
Marcus: 'We gaan nu een Tsjechov doen. We spelen niet één stuk van hem, ik wil een collage maken van verschillende teksten (…).'
Mona:
'Klinkt geweldig.'
Is
dat uit de voorstelling? Ik kan me die scène niet herinneren.
Nee,
dat is niet uit de voorstelling. Dat is uit een roman die ik net heb
gelezen, Kom hier dat ik u kus, van Griet Op de Beeck.
Aha.
Ok. Begin je dan nu aan je recensie?
Ja,
ja. Bijna. 'Er wordt een contrapunt gecreëerd. Even helpt dat.
Totdat ook die ingreep is uitgewerkt. En de lichtheid van de tekst
weer begint te wegen.'
Dit
gaat niet over Olga hè? Dat vond je toch juist een hele
goede voorstelling!
Nee,
dit gaat niet over Olga. Nog niet. Het komt uit een recensie van me
uit april 2009. Over Laat op de avond na een korte wandeling. Ook
van De Koe. Maar dan van de oude De Koe.
Zeg,
we gaan toch niet …?
Ik
kom daar overigens wel op door Griet Op de Beeck.
Die
van dat boek. Hoe heet het ook alweer?
Kom
hier dat ik u kus. Maar ze schrijft ook een column in De Morgen.
En daarin schreef ze een jaar voordat dat boek verscheen uitgebreid
over Olga. Dat was vlak na de première.
Wanneer
was dat dan?
Ergens
in september 2013.
Is
die voorstelling al zo oud? En daar wil je nu nog een recensie over
schrijven?
Nou
ja, ik wil er in ieder geval iets over zeggen. Noem het dan maar geen
recensie. 'In de eerste voorstelling van het nieuwe De Koe was het
nog even zoeken. Maar de drie zijn inmiddels op elkaar ingespeeld. De
typische stijl van oprichter Van den Eede (direct oogcontact met het
publiek, detaildiscussies) vormt in deze tweede voorstelling een
fraai organisch geheel met de artistieke inbreng van Broods en De
Wolf. Ja, er is een nieuwe De Koe! Een goede nieuwe De Koe!'
Dat gaat weer niet over Olga hè !!!
Nee,
klopt, dat is uit een recensie van me uit april 2012 over over De
wederopbouw van het Westen, deel 2, Rood.
Ja,
dat … dat … . Ga je nou eindelijk eens iets over Olga zeggen!?
Ja,
nu. Nu echt. Dit gaat over Olga: 'Peter Van den Eede, Willem
de Wolf en Natali Broods – de artistieke kern van het gezelschap
- schreven een tekst, geïnspireerd op brieven, verhalen en de
biografie van Tsjechov. (…) Waar het vroeger nog weleens mis
dreigde te lopen door een al te dunne inhoudelijkheid, hebben ze,
sinds het artistieke drietal stabiel in het zadel zit, een wel erg
goed spoor gevonden.
Met deze Olga als voorlopige topper, wat mij betreft.'
Mooie
recensie. Lekker kort. En lekker positief. Zo moeilijk was het dus
niet.
Nee,
dit is niet de recensie. Dit is dus van Griet Op de Beeck. Uit die
column. In De Morgen. Dit, wat nu dus komt, komt daar ook uit: 'Het
gaat om gecultiveerde naïviteit. (…) Om stalen gezichten waar
alles van af te lezen valt. (…) Om een intelligent soort
je-m'-en-foutisme gecombineerd met de lat belachelijk hoog
leggen en blijven leggen.'
Ik
word een beetje moe van jou! Schrijf je nou nog zelf een recensie of
hoe zit dat!?
Nee,
ik denk dat ik er toch maar vanaf zie. Het lukt gewoon niet. Waar
blijven ze trouwens!? Kunnen we niet alvast met die vergadering
beginnen? Dit landhuis zakt in het moeras waar we bij zitten!
Nee,
we wachten.
Olga
van De Koe werd geschreven door Peter Van den Eede, Natali Broods en
Willen de Wolf. Het ging in première op 20 september 2013 in
Oostende, met Sien Eggers, Ans Van den Eede, Peter Van den Eede,
Michaël Vergauwen, Sofie Palmers en Lucas Van den Eynde. Op 6
februari 2015 toen ik de voorstelling in Groningen zag, waren die
laatste twee vervangen door Natali Broods en Willen de Wolf.
Griet
Op de Beeck werkte van 1994 tot 2004 als dramaturg, onder andere bij
De Koe. In haar tweede roman, Kom hier dat ik u kus,
Prometeus, Amsterdam, 2014, is de hoofdpersoon Mona dramaturg bij een
groot Antwerps toneelgezelschap.
De
column van Griet Op de Beeck over Olga verscheen onder de kop
Kamergolf en vloerbiljart in De Morgen van 28 september 2013.
De
citaten uit mijn recensies over de eerdere voorstellingen van De Koe
komen van de theaterwebsite Moose.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten