●●●○○
HYLLOS
VEENFABRIEK EN ASKO/SCHÖNBERG
Door RiRo, gezien 13 december 2013
Dat
Joep van der Geest en Reinout Bussemaker goede acteurs zijn, wist ik.
Die heb ik allebei vaker op het podium gezien. Ook in deze door
Herman Altena geschreven nieuwe Griekse tragedie is de manier waarop
die twee (als Hyllos en Lykos) acteren heel overtuigend. De grote
verrassing als acteur is voor mij Bas Maassen, als Menestheus. Niet
alleen vanwege zijn perfecte dictie. Maar ook omdat hij in zijn
stille spel, met zijn mimiek en oogopslag, heel klein, maar toch heel
betekenisvol acteert.
Na
de dood van Herakles gaat de macht in Trachis over op zijn halfbroer
Hyllos. Die is na een bezoek aan het Athene van Theseus gecharmeerd
van de nieuwe democratische bestuursvorm daar. Lykos, een van de
getrouwen van de overleden Herakles, argumenteert tegen die
vernieuwing, wijst op de mogelijk onbedoelde gevolgen ervan. Als het
slechte nieuws uit Athene komt dat het nieuwe bestel al weer met
geweld is omvergeworpen, lijkt Lykos gelijk te krijgen. Menestheus,
de nieuwe heerser van Athene, komt naar Trachis om Hyllos te
waarschuwen zich niet met de binnenlandse aangelegenheden van Athene
te bemoeien.
In
de Oudheid vonden de debatten buiten plaats, op een plein, anno nu
gebeurt dat binnen, 'op camera'. Die moderne setting, live in een
televisiestudio, van dit nieuwe, maar wel rond 400 v.C. spelende
drama, werkt goed. De overeenkomsten tussen toen en nu komen daardoor
goed tot hun recht. Ook de duetten tussen muziek en spel, tussen de
de instrumentalisten van Asko|Schönberg en de acteurs van de
Veenfabriek voegen wat toe, ze geven een extra dimensie aan de
voorstelling.
Wat
ik minder vind, is de ruimtelijke enscenering. De toeschouwers zitten
aan vier kanten van een, ook vierkante, verhoging. Die verhoging
dient als televisiestudio. Daar staan en zitten dus de acteurs, en
staan de camera's en de beeldschermen. De muzikanten hebben hun
plaats buiten dat speelvlak, lager dan de acteurs, op hetzelfde
niveau als de toeschouwers. Af en toe bewegen die muzikanten
weliswaar met hun instrumenten door de ruimte, maar veel voegt
dat muzikaal niet toe vind ik. Terwijl het gebruik van een relatief grote
ruimte ondertussen wel meer afstand creëert dan nodig is. In ieder
geval meer dan ik prettig vind.
Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Veenfabriek
Geen opmerkingen:
Een reactie posten