Kinderen van Nora van ITA-Ensemble / Robert Icke

 

●●○○○


KINDEREN VAN NORA 


ITA-ENSEMBLE / ROBERT ICKE

 

Door Piet van Kampen, gezien 10 september 2020

Hoe zou het de kinderen van Nora uit Ibsens Een Poppenhuis (1879) zijn vergaan nadat hun moeder na acht jaar huwelijk de deur met een klap achter zich dichtsloeg. Daarover gaat het door Robert Icke geschreven en geregisseerde Kinderen van Nora
Met de manier waarop hij twee jaar geleden - bij toen nog Toneelgroep Amsterdam- de klassieker Oedipus actualiseerde, liet Icke (1988) zien dat hij als maker van regisseurstoneel terecht als een groot talent wordt beschouwd.  
Hoe zou het hem vergaan als hij én de tekst schrijft én regisseert. 
Laat ik beginnen met een positieve opmerking: de drie ervaren acteurs van ITA- Ensemble (Aus Greidanus jr., Marieke Heebink, Steven Van Watermeulen) acteren in Kinderen van Nora op hoog niveau. Aan de andere kant, dat doen ze altijd. 
Kinderen van Nora begint met het van zijn sokkel sleuren van het iconische beeld van een vrouw die vastbesloten en onverstoorbaar laat zien dat de tijden gaan veranderen. Want in Icke's samenvatting van het laatste bedrijf van Een Poppenhuis is het niet alleen haar man Torvald die verrast is door wat zijn vrouw hem heeft te zeggen, maar ook Nora zelf. 
Daarna, vanaf het moment dat Nora het huis heeft verlaten, focust Icke vooral op wat er met de twee oudste kinderen van Nora gebeurd zou kunnen zijn. De scènes in die twee verhaallijnen - de zoon die zich niet kan binden aan zijn minnaar, de dochter die juist bang is dat haar minnaar haar verlaat – eindigen steeds met zinnetjes als 'Ik denk dat ik nu maar ga'. En met na zo'n scène dan ook steeds weer het geluid van een deur die dichtgegooid wordt. 
Als Kinderen van Nora is bedoeld als een stuk à la Ibsen, komt dat niet uit de verf. Want Icke komt niet los van het psychologische niveau, hij slaagt er niet in om er ook iets maatschappelijk relevants mee te zeggen. En dan zijn de psychologische ontwikkelingen van de personages ook nog eens heel voorspelbaar. 
Al met al is het een uiterst matige voorstelling, moeizaam voortgetrokken door het bejaarde tweespan bindingsangst en verlatingsangst. Als regisseur is Robert Icke een belofte. Maar als toneelschrijver lijkt hij zichzelf met Kinderen van Nora schromelijk te hebben overschat.
Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: ITA-Ensemble

Geen opmerkingen:

Een reactie posten