Recensie: Weiblicher Akt 12: Brief aan Freud van Maatschappij Discordia

 

●●●●○

 

BRIEF AAN FREUD

 

MAATSCHAPPIJ DISCORDIA

 

Door Piet van Kampen, gezien 18 februari 2023

Ik ben drie, en ik ben nergens bang voor. Ik ben vijf, mijn moeder zegt dat Sinterklaas niet bestaat. Ik ben dertien, ik ben voor het eerst ongesteld.

In Brief aan Freud vertellen Miranda Prein en Maureen Teeuwen elkaar persoonlijke herinneringen. Herinneringen die misschien herinneringen zijn uit hun jeugd, misschien vervormd door het oproepen ervan, misschien zelfs onecht. In dit laatste geval zijn ze, omdat ze exemplarisch zijn voor jeugdherinneringen, toch net zo echt als ze zouden zijn als het wel werkelijke herinneringen zouden zijn.

Persoonlijke herinneringen zijn het in de zin dat het herinneringen zijn die je niet zomaar aan iedereen vertelt. Het zijn ook herinneringen die je in de zaal vaak herkent, omdat je dezelfde of vergelijkbare herinneringen hebt. Daarom doet het er niet toe of de herinneringen op het podium al dan niet daadwerkelijk herinneringen zijn.

Maureen Teeuwen heeft een gestiek die synchroon loopt met de manier waarop ze haar tekst zegt. Bij elke korte onderbreking die ze in haar spreken inbouwt, onderbreekt ze ook haar lichaamstaal, zodat handen en armen op zo'n moment even 'bevriezen'. In het begin van de voorstelling spiegelt Miranda Prein die gestiek, waardoor het lijkt of de jeugdherinneringen de herinneringen van één persoon zijn, en daarmee algemene herinneringen, die we omdat ze algemeen zijn herkennen.

In de loop van de voorstelling worden de herinneringen anders belicht. Letterlijk, omdat de twee actrices bij het achterdoek staan en hun gezichten van opzij worden belicht. Inhoudelijk, omdat dezelfde gebeurtenissen nu vanuit de Ander worden vertelt: de moeder, het broertje. Dat roept de vraag op of je er zeker van kunt zijn dat je je eigen herinneringen altijd wel goed herinnert.

Aan een tafeltje aan de zijkant zit Jan Joris Lamers. Een keer of vier vijf leest hij daar een tekst voor die van Freud zou kunnen zijn en waarschijnlijk van Freud is. Het gaat daarbij met name om fragmenten waarin Freud uitlegt dat hij zijn theorie op grond van door zijn behandeling van patiënten veranderde inzichten heeft bijgesteld.

In de voorstelling wordt overigens de naam uit de titel nooit genoemd, er wordt volstaan met 'hij', zoals in de drie voorgaande in de serie Weiblicher Akt - L'Amour Duras, Liebe Jelinek en Love Sontag - werd volstaan met 'zij'.

Brief aan Freud is een opvallend lichte en weldadige voorstelling, een aanrader, ook voor wie niet zo vertrouwd is met Freuds werk.

Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Maatschappij Discordia

Recensie: Vijand van het volk van Toneelhuis / Olympique Dramatique

 

●●●○○

 

VIJAND VAN HET VOLK


TONEELHUIS / OLYMPIQUE DRAMATIQUE

 

Door Piet van Kampen, gezien 10 februari 2023
  

In de eerste anderhalf uur zit alles wat voorstellingen van Olympique Dramatique zo aantrekkelijk maakt: grotesk spel, rare kostuums en humoristische tekstbehandeling, zonder dat dat ten koste gaat van de inhoud. De zeven acteurs dragen ongeveer dezelfde fel glimmend zwarte kleding. En ze hebben bizarre maskers op, met voor elk personage een verschil in detail. 

Door die vrijwel identieke kostuums en door het groteske spel abstraheren de op elkaar lijkende 'wezens' de concrete personages uit Ibsens klassieker uit 1882. Ook het decor, met een groot wit blok dat geen andere functie lijkt te hebben dan in de weg staan, benadrukt het allegorische karakter van Vijand van het volk.

Hoofdthema is de relatie tussen wetenschap en pragmatisme. Thomas Stockmann (een heel goede Joeri Happel) wil de vervuiling van het water in het kuuroord openbaar maken, zijn broer burgemeester Peter Stockmann (Iris Van Cauwenbergh) wil dat voorkomen. De pers (Lucie Plasschaert en Jan Bijvoet) staat in eerste instantie achter de wetenschapper. De vertegenwoordiger van 'de robuuste meerderheid' (Han Kerckhoffs) ook, mits de waarheid met mate en behoedzaam wordt gebracht.

Gaandeweg slaat het verschil van mening om in een met felle debatten uitgevochten conflict. Daarbij laten de acteurs wat van het groteske varen om in (te) lange dialogen hun personages die strijd met elkaar te laten aangaan. Dat komt de voorstelling niet ten goede. Ondanks het groteske spel was het eerste deel veel transparanter.

Uiteindelijk overwint het pragmatisme en verliest het principiële. Dokter Stockmann mag tot slot nog wel het woord voeren voor een zaal met bezorgde inwoners van de gemeente. Op voorwaarde dat hij met geen woord rept over de door hem ontdekte vervuiling.

Bij die cabareteske monoloog in de stijl van Handke's Publikumsbeschimpfung fungeren wij in de zaal als de bewoners, als de 'robuuste meerderheid'. Als het beoogde effect al ruimschoots is bereikt, dendert Joerie Happel nog zeker tien minuten door met onder andere speciaal voor de Nederlandse première toegevoegde verwensingen aan bewoners van Vinex-wijken. Jammer.

In de publieksreacties na de voorstellingen in Vlaanderen wordt opvallend vaak geklaagd over de verstaanbaarheid. Vooral in scènes waarin wordt geroepen (geschreeuwd). Schreeuwen en toch verstaanbaar blijven is een basisvaardigheid op toneelscholen zou je denken. En er is gelegenheid geweest om er nog wat aan te doen. Als dat laatste het geval is, heeft het bij Iris Van Cauwenbergh weinig effect gehad, ze overschreeuwd zich nog regelmatig. Ook jammer.

Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Toneelhuis

Recensie: Analoog van DE HOE / Willem de Wolf & Louis Janssens

●●●●○

 

ANALOOG

 

DE HOE / WILLEM DE WOLF & LOUIS JANSSENS

 

Door Piet van Kampen, gezien 3 februari 2023

Louis Janssens en Willem de Wolf staan achter de rand van een wit vierkant. Muziek. De twee beginnen synchroon te wiegen. Dan danst De Wolf heel rustig naar de hoek rechtsvoor. Daar: 'Al die keren dat jullie ontspannen deden, deden alsof het nog niet begonnen was, al die keren dat jij ontspannen deed, wat ik zag was angst, de vraag naar bevestiging, het verlangen naar een dit is goed van het publiek.’

De Wolf (62) vertolkt in Analoog de herinneringen en gedachten van Janssens. En Janssens (28) die van De Wolf. De Wolf (als Louis) doet vervolgens in die hoek rechtsvoor iets dat in de verte op zingen lijkt. In On Freedom zegt Maggie Nelson ergens dat ze nog altijd geen betere omschrijving voor kunst heeft dan zoeken naar het broze dat we ongemak noemen.

Louis Janssens en Willem de Wolf leerden elkaar kennen toen Willem als docent op de toneelschool in Gent Louis zijn klas binnen zag komen en even dacht zichzelf te zien als student van 35 jaar geleden. Andersom herkende Louis zich ook in Willem.

Louis als Willem: jij bent nog maar net begonnen en soms denk ik dat jij het belangrijkste nu al hebt meegemaakt.

Willem als Louis: nu al.

Louis als Willem: en je bent het allemaal nu al vergeten.

Willem als Louis: nu al, ik heb nog helemaal niets meegemaakt.

Louis als Willem: denk jij.

Willem als Louis: ik ben nog maar net begonnen.

In Analoog worden, terwijl de woorden ons meanderend bereiken, steeds meer lagen zichtbaar, steeds meer blijkt hoe effectief het is dat De Wolf en Janssens elkaars herinneringen en gedachten lenen. En steeds meer wordt het onvermijdelijk in te zien dat Analoog een juweeltje is dat bevrijdt en bevrijdend is, omdat het kunst is die ons niet wil bevrijden.

Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: DE HOE

 

Theaterverhaal: Mijn lieve gunsteling

 

MIJN LIEVE GUNSTELING

 

ITA-ENSEMBLE / IVO VAN HOVE

 
Door Piet van Kampen, gezien 18 januari 2023
 
Dat dartelt maar over het podium dat het een lieve lust is. Als een speels veulen huppelt ze langs twee bejaarde koeien. En ze kan nog zingen ook. Ik heb het over Eefje Paddenburg. Iedereen is enthousiast over deze jonge actrice, de nieuwste aanwinst van ITA-ensemble. Ik ook. Ik verheug me er al op om haar te zien in een regie van Eline Arbo. 
 
Maar wat Ivo Van Hove haar in Mijn lieve gunsteling laat doen? Je kunt van Paddenburg (nog) niet verwachten dat ze zegt: “Alles goed en wel meneer Van Hove, ik heb, zoals u me vroeg, dat boek van Marieke Lucas Rijneveld geluisterd.”
 
Ja, in mijn fantasie zegt ze meneer en u tegen Ivo. Zoals in de roman van Rijneveld 'het meisje' ook u en meneer zegt tegen de veehouder. En die keuze maakt de schrijver niet voor niks.
 
Hoe heeft Van Hove die roman gelezen? Op zoek naar de gelaagdheid? Met toenemende bewondering voor de vorm en voor de stijl ervan? Als een roman van een schrijver van toen achter in de twintig die via het romanpersonage van de veearts zichzelf laat zien? Of heeft hij alleen maar driftig zitten onderstrepen welke fragmenten hij om kan zetten in smeuïge scenes voor op het podium?
 
“Alles goed en wel meneer Van Hove”, zegt via mij de jonge actrice terwijl ze met haar pink in haar neus peutert, want ze heeft zich al helemaal ingeleefd in het personage dat ze zal gaan spelen, maar dat neuspeuteren haalt de voorstelling niet, die pruimenpit gelukkig ook niet, ze aarzelt even want het is niet niks voor een actrice van 23 om een regisseur van toen nog net 63 te corrigeren, “ik zal het meisje spelen zoals u van me me vraagt, maar ik ben het er niet mee eens.”
 
Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar:ITA-ensemble

Recencie: Geschiedenis van Geweld van Toneelschuur Producties, Toneelgroep Oostpool / Abdel Daoudi

 

 

●●●○○

 

GESCHIEDENIS VAN GEWELD


TONEELSCHUUR PRODUCTIES, TONEELGROEP OOSTPOOL / ABDEL DAOUDI

 

Door Piet van Kampen, gezien 24 november 2022
  

De voorstelling begint als Édouard Louis (Eelco Smits) probeert te zeggen wat hij moet zeggen en tegelijkertijd uit schaamte niet wil zeggen: 'Een poging tot … een poging tot … een poging tot … doodslag.'

In zijn autobiografische roman Histoire de la violence uit 2016 verwerkt Édouard Louis de gebeurtenissen die begonnen op kerstavond 2012 als hij op de terugweg naar zijn appartement in Parijs wordt aangesproken door de flirtende Reda, zoon van een immigrant uit Kabylië. Een ontmoeting die in eerste instantie leidt tot vrijwillige seks in Louis' appartement, maar in de loop van die nacht ontaardt in een poging tot wurging, verkrachting, en diefstal.

Zijn jeugd in het Noord-Franse dorpje Hallencourt, die hij heeft beschreven in zijn debuutroman Weg met Eddy Bellegueule, heeft Louis overleefd door te zwijgen als hij werd vernederd of getuige was van geweld. En zich daar vervolgens voor te schamen. 'Schaamte is een hogere vorm van onthouden', herhaalt hij in Histoire de la violence, waarmee hij ook verwijst naar Le honte van de door hem bewonderde Annie Ernaux.

In Histoire de la violence laat Louis een belangrijk deel van wat er die kerstnacht is gebeurd door zijn zus Carla aan haar man vertellen. Édouard staat daarbij achter een deur te luisteren en de woorden van zijn zus voor de lezer te becommentariëren.

Regisseur Abdel Daoudi draait in zijn Geschiedenis van Geweld die vertelstructuur om. In zijn voorstelling is het vooral Édouard die vertelt en Carla (Lotte Dunselman) die daar commentaar op levert.

Daoudi maakt met die keuze van Geschiedenis van Geweld een voorstelling die veel weg  heeft van een voor Eelco Smits geschreven monoloog. Niet zo'n gekke beslissing als je die volgend jaar weer naar ITA terugkerende topacteur hebt weten te strikken.

Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar:Toneelschuur Producties

Recensie: Krankheit der Jugend van ‘t Barre Land

 

●●●○○

 

KRANKHEIT DER JUGEND


'T BARRE LAND

 

Door Piet van Kampen, gezien 23 november 2022
  

Ferdinand Brückner (pseudoniem van Theodor Tagger), auteur, dramaturg, regisseur en artistiek leider, schreef Krankheit der Jugend in 1924. Het stuk speelt zich af in een studentenhuis waar alleen studenten geneeskunde wonen. Er is in de tekst wel sprake van verschillende kamers, maar ‘t Barre Land kiest zoals gebruikelijk voor een uiterst sober toneelbeeld: wat planken als achterwand en als zijwand, een paar stoelen.

De vijf acteurs die de studenten spelen spreken hun teksten vrij toonloos. Daarmee benadrukken ze dat het hun personages niet lukt diepgang te krijgen in de relaties die ze met elkaar hebben. Vooral omdat ze er niet in geloven.

Marie (Jacobien Elffers), die bijna is afgestudeerd, heeft een halfslachtige relatie met 'het schrijvertje' (Yorke Mulder-Bhangoo) die een relatie aangaat met Irene (Luca Bryssinck). Freder (Vincent van den Berg) heeft weliswaar een relatie met Desiree (Isabelle Houtzagers), maar die zoekt op haar beurt toenadering tot Marie.

Lucy, de huishoudster (Margijn Bosch), is de enige die niet tobt. Ondanks het feit dat ze zich door Freder laat gebruiken (ze steelt en tippelt voor hem) is ze de enige die levenslust uitstraalt

't Barre Land slaagt er met Krankheit der Jugend in om een goed beeld te schetsen van jonge mensen die een identiteitscrisis doormaken, van studenten die aan het eind van hun studie het idee hebben geen andere toekomst te hebben dan te verburgerlijken en daarom in oppervlakkigheid blijven steken. Een goede voorstelling dus, maar niet een voorstelling waar je vrolijk van wordt.

Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: ‘t Barre Land

 

 

Recensie: Kein Licht (2011/2012/2017/2022) van Opéra Comique / Nicolas Stemann en Philippe Manoury

●●○○○


KEIN LICHT (2011/2012/2017/2022)


OPERA COMIC / NICOLAS STEMANN EN PHILIPPE MANOURY

 

Door Piet van Kampen, gezien 24 juni 2022

In 2012 na de nucleaire ramp in de kernreactor van Fukushima schrijft Elfriede Jelinek Kein Licht. In 2012 voegt ze er een Epiloog aan toe waarin ze een rouwende nabestaande naar een niet nader genoemde rampplek laat terugkeren. In 2017 volgt Hello darkness, my old friend, een aanklacht tegen het besluit van Donald Trump om de Verenigde Staten terug te trekken uit het Klimaatakkoord van Parijs.

Nu Kein Licht vijf jaar later voor het eerst in Nederland te zien is, voegt regisseur Nicolas Stemann er een vierde deel aan toe. Bij dat slotdeel van en minuut of tien, waarvan we dus de wereldpremière meemaken, ligt de focus op de effecten van de oorlog in Oekraïne. En na het slotapplaus komt de Oekraïense mezzosopraan Christina Daletska naar voren om het publiek op te roepen oog te blijven hebben voor de doden die dagelijks in haar land vallen. 

Net als in zijn twee andere regies tijdens dit Holland Festival, waarvan hij een van de twee associate artists is, wil Stemann dus ook nu laten zien dat hij zo dicht mogelijk op de actualiteit zit. In Der Besuch der alten Dame, een Zwitserse klassieker uit 1956, deed hij dat door te verwijzen naar de klimaatcrisis en MeToo. In Contre-enquêtes door de etniciteit en afkomst van de acteurs als theatermiddel te benutten.

In Kein Licht (2011/2012/2017/2022) zitten veel elementen die gebruikelijk zijn bij een toneelvoorstelling, maar Kein Licht is ook concert en opera. Dat muzikale onderdeel, gecomponeerd door Philippe Manoury, is heel intrigerend. Vanaf het duet van blaffende hond en trompet waarmee het begint tot het allerlaatste akkoord is het een compositie vol verrassingen, en blijft het boeien.

Dat geldt niet voor wat regisseur Stemann op theatraal gebied laat zien. De scenografie (van Katrin Nottrodt) is een ratjetoe van elementen die verwijzen naar Jelineks teksten zonder dat er een overkoepelend idee achter zit. De kostuums (van Marysol del Castillo) zijn gewoon spuuglelijk. En de manier waarop Stemann de twee acteurs en de solisten over het podium en door de zaal laat bewegen is echt te clichématig. 

Nu het goede nieuws, er is een remedie: houd de twee uur dat Kein Licht (2011/2012/2017/2022) duurt je ogen dicht en luister naar de fascinerende muziek. 

Gezien tijdens HOLLAND FESTIVAL 

Recensie: Der Besuch der alten Dame van Schauspielhaus Zürich / Nicolas Stemann

●●●●●

 

DER BESUCH DER ALTEN DAME


SCHAUSPIELHAUS ZÜRICH / NICOLAS STEMANN

 

Door Piet van Kampen, gezien 11 juni 2022

Der Besuch der alten Dame van Friedrich Dürrenmatt uit 1956 is zowel een verhaal over als gerechtigheid verpakte wraak, als een satire op het oplevende kapitalisme van na de tweede wereldoorlog (dankzij de financiële injectie van het Marshallplan). Het laat ook zien wat te verwachten rijkdom met mensen doet.

In deze enscenering komen daar nog andere thema's bij. Niet in de tekst, maar visueel. We zien videobeelden - zonder geluid - die verwijzen naar de klimaatcrisis en MeToo.

De oude dame uit de titel is Claire die na 45 jaar terugkeert in het volledig vervallen stadje Güllen dat ze op haar zeventiende verliet. Inmiddels is ze miljardair geworden. De bewoners van Güllen rekenen er dan ook op dat Claire het stadje er met een flinke financiële injectie bovenop helpt.

Ze is daartoe bereid en wil ook alle inwoners van Güllen een fors bedrag geven. Op één voorwaarde: ze wil dat winkelier Alfred Ill, die haar op haar zeventiende zwanger maakte en in de steek liet, wordt gedood.

In eerste instantie wordt die voorwaarde verontwaardigd van de hand gewezen. 'We zijn humanisten', zegt de leraar Latijn, ''liever arm dan met bloed bevlekt''. Maar als steeds meer Güllenaren op krediet luxe gele schoenen en andere dure producten aanschaffen, realiseert Alfred Ill zich hoe die schulden zullen moeten worden betaald: met zijn dood.

Twee acteurs, Sebastian Rudolph en Patrycia Ziólkowska, spelen alle rollen. Dan weer zijn ze elkaar aanvullend Claire of Alfred, dan weer de burgemeester of andere bewoners van Güllen, en soms zelfs unisono hetzelfde personage. In muzikale intermezzi gaat Camilla Sparksss los met heftige beats en teksten als "We are the heartbeat of humanity, we're bleeding vitality, this is shit."

Wat Patrycia Ziółkowska und Sebastian Rudolph in Der Besuch der alten Dame laten zien en vooral laten horen is fenomenaal. In hoog tempo schakelen ze van rol naar rol met niet veel meer dan kleine veranderingen van stem, waarbij toch steeds onmiddellijk duidelijkheid is welk personage aan het woord is. Een heerlijke voorstelling.

Gezien tijdens HOLLAND FESTIVAL


 

Recensie: De Kersentuin (La Cerisaie) van Festival D'Avignon / Tiago Rodrigues

●●●○○

 

DE KERSENTUIN (LA CERISAIE)


FESTIVAL D'AVIGNON / TIAGO RODRIGUES

 

Door Piet van Kampen, gezien 10 juni 2022
  

In De Kersentuin (1904) toont Tsjechov hoe mensen omgaan met maatschappelijke veranderingen, meer concreet met het einde van het tijdperk van grootgrondbezitters en lijfeigenen in Rusland.

Ljoebov, eigenares van een landgoed met een kersentuin, keert met haar entourage terug uit Parijs omdat dat landgoed door de opgehoopte schulden moet worden verkocht.

Regisseur Tiago Rodrigues wil met zijn interpretatie laten zien hoe divers de personages in Tsjechovs De Kersentuin omgaan met de onvermijdelijkheid van verandering. Isabelle Huppert laat hij met een kinderachtig stemmetje de inerte Ljoebov spelen, waarbij ze ook nog als een kind mag dansen en springen. Ook de andere acteurs geeft hij alle ruimte om hun personages op hun eigen, vaak heel energieke en beweeglijke, manier vorm te geven.

De focus in de regie van Rodrigues komt daardoor, al dan niet bedoeld, vooral te liggen op de energie die ontstaat uit de hoop op verandering en veel minder op het onvermogen om die verandering te accepteren.

Er valt genoeg te genieten van het fraaie decor, de live vertolkte muziek, en het acteren, toch valt de voorstelling inhoudelijk tegen. Want het resultaat van die diversiteit aan speelstijlen is een voorstelling met te weinig cohesie.

Gezien tijdens HOLLAND FESTIVAL

 

Recensie: Vader en moedertje van Bellevue Lunchtheater / Nic Bruckman

 

●●●○○

 

VADER EN MOEDERTJE


BELLEVUE LUNCHTHEATER / NICK BRUCKMAN

 

Door Piet van Kampen, gezien 3 april 2022
  

Ze staat, met haar handen ferm in haar zij, alvast vastberadenheid uit te stralen. Hij komt, verwikkeld in liefdevolle zachte bewegingen met zijn vriend, naar haar toe. Allebei zijn ze dertiger, tot niet zo lang geleden allebei single. En ze zijn al vrienden sinds het begin van hun pubertijd. Zij: 'Ik ben ongesteld'. Hij: 'Vet'.

We maken in deze voorstelling voortdurend tijdsprongen. Nu gaan we naar het moment waarop zij (Stefanie van Leersum) hem vertelt over haar kinderwens en hij (Teun Donders) - weliswaar positief getest op hiv, maar niet besmettelijk – bereid is daarvoor zijn zaad beschikbaar te stellen.

Vanaf dat moment verschuift er iets in hun vriendschap. Van hoe ze elkaar weer vinden naar een relatie met ook destructieve patronen. En het is steeds zijn jongere nieuwe partner (Jelmer de Groot) die in die fase voor stabiliteit zorgt: 'Hebben jullie nou al iets geregeld?' Uiteindelijk, als de zwangerschap tot een geboorte heeft geleid, vinden de twee elkaar weer.

Toneelschrijver Nic Bruckman wil met Vader en moedertje laten zien met welke emoties en problemen het tot stand komen van een regenbooggezin gepaard gaat. Daar voegt hij een tweede thema aan toe, dat vooral in het laatste deel van de voorstelling op een heel geestige maar desondanks heel functionele manier wordt uitgewerkt: dat van de tegenstelling tussen wonen in de stad en op het platteland.

De tekst van Bruckman zit heel geraffineerd in elkaar, met een goede balans tussen ernst en humor. Toch zou regisseur Bruckman zo halverwege die tekst hebben moeten ingrijpen, want het nogal technische deel over de conceptie had wel wat korter gemogen.

En misschien zou hij, als hij toch bezig was, Basia Binkowska tot iets meer fantasie bij de scenografie hebben kunnen aansporen. Die scenografie, waarin bruin met bruin is gecombineerd, voegt te weinig toe, is niet echt een actor in deze voorstelling.

Dat is wel zo met de 'bewegingsmomenten'. Die dansante elementen (choreografie Manuel Kiros Paolini) geven de voorstelling juist wel veel extra's.

Vader en moedertje is een boeiende voorstelling, een voorstelling ook die aanzet tot nadenken, zowel over het tot stand komen van een gezin waarvan een of meer leden niet hetero is, als over diversiteit in de stad en op het platteland.

Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Theater Bellevue