Recensie: De Kersentuin (La Cerisaie) van Festival D'Avignon / Tiago Rodrigues

●●●○○

 

DE KERSENTUIN (LA CERISAIE)


FESTIVAL D'AVIGNON / TIAGO RODRIGUES

 

Door Piet van Kampen, gezien 10 juni 2022
  

In De Kersentuin (1904) toont Tsjechov hoe mensen omgaan met maatschappelijke veranderingen, meer concreet met het einde van het tijdperk van grootgrondbezitters en lijfeigenen in Rusland.

Ljoebov, eigenares van een landgoed met een kersentuin, keert met haar entourage terug uit Parijs omdat dat landgoed door de opgehoopte schulden moet worden verkocht.

Regisseur Tiago Rodrigues wil met zijn interpretatie laten zien hoe divers de personages in Tsjechovs De Kersentuin omgaan met de onvermijdelijkheid van verandering. Isabelle Huppert laat hij met een kinderachtig stemmetje de inerte Ljoebov spelen, waarbij ze ook nog als een kind mag dansen en springen. Ook de andere acteurs geeft hij alle ruimte om hun personages op hun eigen, vaak heel energieke en beweeglijke, manier vorm te geven.

De focus in de regie van Rodrigues komt daardoor, al dan niet bedoeld, vooral te liggen op de energie die ontstaat uit de hoop op verandering en veel minder op het onvermogen om die verandering te accepteren.

Er valt genoeg te genieten van het fraaie decor, de live vertolkte muziek, en het acteren, toch valt de voorstelling inhoudelijk tegen. Want het resultaat van die diversiteit aan speelstijlen is een voorstelling met te weinig cohesie.

Gezien tijdens HOLLAND FESTIVAL

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten