Theaterverhaal: Keizer zonder kleren. Wat een klucht!

 

KEIZER ZONDER KLEREN

 

DE SPELERSFEDERATIE

 
 
Door Piet van Kampen, gezien 19 februari 2023
 
Een dag voor de première op 19 februari in Internationaal Theater Amsterdam publiceerde Jamal Ouariachi, de schrijver van de brontekst van 'Keizer zonder kleren' van De Spelersfederatie, een verklaring waarin hij toelicht waarom hij zich ervan distantieert.
 
Jamal: 'Toen ik vorige week vrijdag de eerste try-out […] bezocht, sloeg de schrik me om het hart. […] De serieuze satire die ik had geschreven was veranderd in een onevenwichtige klucht. […] De thematiek knalde kapot door het verwijderen van cruciale scènes en het toevoegen van nodeloze onzin.'
 
Oei, nodeloze onzin. De spelersfederatie heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat het een ensemble van de lach is. Hoort kluchtige onzin daar niet gewoon bij?
 
Jamal: 'De afgelopen week heeft in het teken gestaan van een reddingsactie van mijn kant.'
 
Oei, een reddingsactie! Dat is me nogal wat Jamal. Het ensemble wijzen op in jouw ogen verkeerde keuzes een reddingsactie noemen?
 
Jamal: 'Ik gaf opnieuw mijn vertrouwen.'
 
Oei: Ik gaf opnieuw mijn vertrouwen! Dit gaat wel erg ver Jamal. Papa is boos!
 
Jamal: 'Ik wens straks geen recensies te lezen met mijn naam erin over een tekst die niet langer de mijne is.'
 
Oei: Ik wens […] De juf is boos!
 
Maar nu even serieus. In de voorstelling zit een heleboel onzin. Vind ik ook. Ik ben daar geen liefhebber van. Maar juist bij die onzin werd er gelachen. Nou zitten er bij een première natuurlijk de nodige opa's en oma's, papa's en mama's en vrienden van de acteurs en figuranten in de zaal. Dan zit je al gauw aan zo'n manvrouw of honderd voor een makkelijke lach.
 
Maar er waren ook scènes die erg goed waren, en dat was vooral omdat daarin de tekst erg goed was. Jouw verdienste Jamal. Jammer dat je er niet was.
 
Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: De Spelersfederatie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten