Vragen over Een bruid in de morgen van Maren E. Bjørseth

 

VRAGEN OVER EEN BRUID IN DE MORGEN VAN MAREN E. BJORSETH


Door RiRo, gezien 14 oktober 2014

Komt het omdat een man van bijna middelbare leeftijd, een acteur van vijfendertig, een jongen van negentien speelt? En daar niet echt in slaagt? Als dat de reden is, valt hem natuurlijk niets te verwijten. Maar wel degene die hem voor die rol heeft gecast. 
 
Die vijfendertigjarige acteur moet niet een gewone jongen van negentien spelen, hij moet niet een jongen neerzetten die al bijna een man is. Maar een jongen die volgens de Nota's voor de regisseur, die Hugo Claus bij zijn toneelstuk voegde, jong is voor zijn leeftijd, en dan ook nog psychisch niet helemaal in orde: 'niet achterlijk (cursivering van Claus), maar en beetje vreemd, ziekelijk gevoelig, soms dikhuidig, soms uitermate kwetsbaar.'
 
Of had ik gewoon de pech dat het, op de avond dat ik er was, niet liep? Zou een voorstelling net als een wielrenner een jour sans kunnen hebben? Moet ik de theaterwetenschapper uit de directe omgeving van de regisseur geloven die na afloop zei: 'Het was waarschijnlijk niet de beste voorstelling van de reeks' ?
 
Of was het iets heel anders?  Was ik te veel bezig met de vraag of de regisseur de actrice waarmee ze tot nu toe had gewerkt, Keja Klaasje Kwestro, in haar hoofd had, toen ze bedacht hoe ze Camilla Siegertsz de rol van Nicht Hilda wilde laten spelen? Zocht ik iets wat er niet was? Of zag ik echt veel typische toneelgebaartjes van Kwestro in het spel van Siegertsz? 

Overigens, jour sans of niet, Camilla Siegertsz, maar ook Marieke Heebink (moeder) en Fred Goessens (vader) waren goed. Hélène Devos (Andrea) deed wat ze moest doen, de iets oudere zus van de negentienjarige Thomas spelen. De scenografie van Marjolijn Brouwer vond ik heel geslaagd.

Maar toch. Mijn verwachtingen waren misschien te hoog gespannen. De voorstelling viel me een beetje tegen. Ik probeer er achter te komen waarom dat zo was. Maar ik kom er niet uit.
 
Een bruid in de morgen van Toneelgroep Amsterdam en Frascati Productie is tot en met zaterdag 18 oktober 2014 te zien in Theater Frascati in Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten