Recensie: Stel je bent een koe van tgECHO

●○○○○

STEL JE BENT EEN KOE

TG ECHO

Door RiRo, gezien 9 oktober 2014

Toen ik las dat de tekst van Stel je bent een koe van Magne van den Berg was, wilde ik er heen. Over de laatste voorstelling met een tekst van haar die ik zag, schreef ik: 'De tekst van Van den Berg bestaat ook nu weer uit korte zinnetjes die vooral veel suggereren. Om recht te doen aan zo'n suggestieve tekst, moeten de acteurs dus met hun spel hetzelfde doen: vooral veel suggereren.' Toen deden de acteurs dat. En ze deden het goed. Ik ging tevreden naar huis.

Nu is dat niet zo. Integendeel. Lotte Dunselman en Anna Schoen willen ons met Stel je bent een koe hun afkeer van de bio-industrie en van de slachthuizen laten zien. Dat mag. Maar wat ze doen is ons om de oren slaan met cijfers. Zoveel koeien in dieronwaardige situaties, zoveel kippen in legbatterijen. Feiten versimpelen ze tot slogans op tekstborden, zoals 'vlees = vlees', met aan de andere kant 'een lijk = een lijk'.

Op een enkele uitzondering na duren de scènes ook nog eens net te lang, vind ik, ze gaan voorbij het punt waarop, in ieder geval ik, al lang heb begrepen wat ze ermee willen zeggen. Maar misschien hebben Dunselman en Schoen er rekening mee gehouden dat er nog al wat leerlingen van middelbare scholen in het publiek zitten. Hoewel? Zo traag van begrip zullen die toch ook niet zijn?

Aan het begin van de voorstelling vraagt Schoen ons de ogen te sluiten om de wondere wereld van de fantasie binnen te gaan. Vervolgens houdt ze een monoloog die daar geen enkele ruimte voor laat. En zo blijft het. Ook als onze ogen weer open mogen. De beide actrices, gekleed in een latex jurk in varkensroze, en later ook met varkenskoppen op, waar dan weer nepbloed overheen gaat, tonen ook in de meer beeldende scènes geen enkele nuance, laten ook in enscenering en spel geen enkele ruimte voor verbeelding.

Magne van den Berg schreef deze keer helaas een tekst waarin niets, of nauwelijks iets, aan de suggestie wordt overgelaten. En die tekst wordt ons door Dunselman en Schoen dan ook nog eens zonder enige subtiliteit door de strot geduwd.

Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: tgEcho